Maak kennis met INKT
6 augustus 2018 | Chijs van Nieuwenhuizen, Ilja Bongers, Romy van Kuijk De afgelopen maanden zijn we s...
26 februari 2020 | Chijs van Nieuwenhuizen, Ilja Bongers, Romy van Kuijk
Tijdens de INKT pizzamiddag hebben we samen met vijf jongeren tussen de 12 en 19 jaar nagedacht over een aanpak die jongeren stimuleert om in de INKT-app te duiken. En wauw, wat waren ze enthousiast! Lees gauw verder voor alle originele ideeën.
Eerst hebben we ons verdiept in de gebruikers van INKT: Hoe oud zijn ze? Wat zijn hun hobby’s? Welke social media gebruiken ze? Wat is hun mening over de ggz? Op basis van deze informatie maakten we drie verschillende persona’s: de 12-jarige Max die de ggz maar spannend vindt, de 15-jarige Sam die dol is op gamen en in de stad afspreken met vrienden en de 18-jarige Luka die vaak druk is met school en bijbaantjes.
Vervolgens hebben we met behulp van de Tools voor moed® methode stap voor stap de klantreis van INKT doorlopen. Vanaf aanmelding tot uitschrijving bij GGzE hebben we gekeken op welke momenten Max, Sam en Luka allemaal in aanraking komen met INKT. Bij elk moment brainstormden we over hoe we INKT nog beter onder de aandacht kunnen brengen. Het resultaat? Enorm veel originele, inspirerende ideeën.
Opvallend is dat het thema ‘voor en door jongeren’ regelmatig terugkwam. Zo was er het idee van een INKT-Instagram en Facebook account dat door jongeren beheerd wordt en een speurtocht of spel over INKT georganiseerd voor en door jongeren. De jongeren willen graag een plek waar ze met medegebruikers van INKT in contact kunnen komen. Zij vinden het erg belangrijk om met leeftijdsgenoten die ‘in hetzelfde schuitje zitten’ hun ervaringen te kunnen delen.
Een ander terugkerend thema was dat informatie over INKT moet opvallen. Bij het welkomstpakket dat jongeren krijgen bij aanmelding hoort volgens jongeren een opvallende flyer van INKT zitten, een échte eyecatcher. Ook zou INKT meer zichtbaar kunnen zijn op verschillende plekken op en rondom het terrein van GGzE de Grote Beek, bijvoorbeeld bij restaurants en op message boards langs de weg. Ook medewerkers van GGzE kunnen jongeren helpen herinneren aan INKT. Bij de eerste afspraak kan de receptioniste een folder over INKT meegeven en de behandelaar mag een WhatsAppje sturen met een link naar INKT.
Als laatste kwamen de jongeren nog op het idee om één centrale INKT website te maken. Zo is alle informatie over INKT makkelijk op één plek terug te vinden. Op deze site mag bijvoorbeeld een filmpje met duidelijke uitleg over wat INKT is en hoe je een INKT-account aanmaakt en een uiteraard een link naar de INKT app zelf. Op de website kunnen ook links naar alle social media-accounts van INKT geplaatst worden. Een andere wens van jongeren is dat zij op deze website ook ervaringen van andere jongeren kunnen zien en feedback kunnen geven over de INKT app.
Nadat alle ideeën opgeschreven waren, mochten de jongeren met chocolade geld stemmen op het idee dat zij het beste vonden. Iedere jongere kreeg een geldbedrag ter waarde van €895, dat hij/zij zelf mocht verdelen over meerdere ideeën.
De volgende ideeën stonden in de top vijf:
1. Een minecraft server in het thema van INKT (stemmen t.w.v. €1515,-)
2. Restaurant locaties gebruiken door bijvoorbeeld een standaard op de balie met folders van INKT of reclame in de menukaart (stemmen t.w.v. €610,-)
3. Een INKT speurtocht, spel of quiz georganiseerd voor en door jongeren (stemmen t.w.v. €585,-)
4. Een opvallende folder van INKT in het welkomstpakket, een eyecatcher (€510,-)
5. Een feedback knop in INKT (€220,-)