Voor ouders

  • jan 2022
  • 512
Forensische jeugdpsychiatrie

Inspraak van en samenwerking met ouders

Samenwerken met ouders wil voor ons zeggen dat wij in dialoog met de ouders zijn en komen tot een gedeelde verantwoordelijkheid. In de dialoog gaat het erom gezamenlijk de hulpvraag te verhelderen en te komen tot overeenstemming over de doelen en de aanpak.

Afhankelijk van de leeftijd van uw kind zijn we ook gebonden aan wet- en regelgeving met betrekking tot informatie delen. Wij streven er echter altijd naar om systemisch werken mogelijk te maken. Uitgangspunt is dat de jongere tijdelijk bij ons wordt opgenomen; de ouders blijven betrokken bij de jongere en verantwoordelijk in hun rol.

Doelstelling samenwerking met ouders

Met het bevorderen van de samenwerking met de ouders wordt een aantal doelstellingen nagestreefd. Deze doelstellingen vertonen overigens een grote mate van onderlinge samenhang.

De jongere

De jongere kan ervaren dat de betrokken volwassenen gezamenlijk proberen zich in te zetten voor zijn/haar behandeling en zullen, waar mogelijk, merken dat deze volwassenen overeenkomstige standpunten en aanpak hanteren;

Als een jongere terug gaat naar huis kan de overgang tussen aanpak thuis en op de groep zo soepel mogelijk op elkaar worden afgestemd, waardoor de jongere meer duidelijkheid ervaart.

De ouders

Zij kunnen zich meer gesteund/erkend voelen in hun zorgen en dilemma’s ten aanzien van de ontwikkeling en de opvoeding van hun kind;

Zij krijgen meer zicht op de aard van de problematiek van hun kind, zijn/haar ontwikkeling en (on)mogelijkheden. Zij kunnen meegroeien in dit proces;

Zij kunnen meer gerichte feedback en hulp krijgen op het gebied van pedagogische vaardigheden noodzakelijk voor de opvoeding van hun kind;

Het kan voor de ouders een bijdrage vormen tot de acceptatie van de problemen van het kind.

De hulpverleners

Wij gaan er vanuit dat de steun van ouders helpend is voor het vormgeven van de behandeling. Wanneer ouders achter de behandeling staan, zal dit helpen om de jongere binnen zijn behandelproces te stimuleren op momenten dat het lastig gaat of t.a.v. thema’s die moeilijk zijn.

Door een betere samenwerking met ouders hopen wij te komen tot een optimaliseren van het diagnostisch en behandelproces: wij kunnen ons werk beter doen als de samenwerkingsrelatie met ouders goed is. Pedagogische vaardigheden en inzichten die wij kunnen overdragen aan de ouders zullen medebepalend zijn voor het succes van de behandeling in het geval een jongere weer naar huis gaat;

Bevorderen van het inzicht in de problematiek van de jongere. Vanuit eigen ervaringen als opvoeders van hun kind vormen de ouders een informatiebron die een belangrijke bijdrage kan leveren aan het helder krijgen van het beeld van de ontwikkeling en problematiek van de jongere.