Vertaling visie naar dagelijks handelen

  • jul 2021
  • 385
De Catamaran

De Catamaran heeft de drie pijlers vertaald naar het handelen van medewerkers in de praktijk:

  • We maken oprecht vriendelijk contact en luisteren met aandacht naar wat jongeren nodig hebben. We tonen begrip en waardering voor het verhaal van de jongeren.

  • We nemen verantwoordelijkheid voor ons eigen gedrag en spreken anderen aan op een incorrecte houding.

  • We stimuleren zelfregie van jongeren over hun leven en welbevinden. We informeren jongeren zo goed mogelijk en geven genoeg uitleg, zodat zij zelf keuzes kunnen maken over hun leven en behandeling.

  • We helpen jongeren zicht krijgen op hun problemen en helpen hen deze problemen actief aan te pakken door goede diagnostiek, behandeling en zorg.

  • Jongeren worden gestimuleerd om zelf te koken (of hier een bijdrage aan te leveren), gezond te eten en te bewegen. We zorgen met elkaar voor een gezellige sfeer.

  • We bevorderen de kwaliteit van leven door ontspanning, zingeving, afleiding en troost, bijvoorbeeld door ontmoetingen en activiteiten(begeleiding), zoals muziek, schilderen, sport en spel.

  • We stimuleren jongeren om contact te maken en te onderhouden met hun vrienden, familie en gemeenschap.

  • We streven naar een positieve waardering van de jongeren/verzorgers over de zorg die we bieden.

  • We werken met plezier en vakbekwaamheid aan de best mogelijke zorg.

  • We letten er op dat we voldoende middelen (spullen, geld) hebben en behouden om te doen wat nodig is.

  • We zijn positief over ons werk en verdienen een goede reputatie.