De Catamaran heeft de drie pijlers vertaald naar het handelen van medewerkers in de praktijk:
We maken oprecht vriendelijk contact en luisteren met aandacht naar wat jongeren nodig hebben. We tonen begrip en waardering voor het verhaal van de jongeren.
We nemen verantwoordelijkheid voor ons eigen gedrag en spreken anderen aan op een incorrecte houding.
We stimuleren zelfregie van jongeren over hun leven en welbevinden. We informeren jongeren zo goed mogelijk en geven genoeg uitleg, zodat zij zelf keuzes kunnen maken over hun leven en behandeling.
We helpen jongeren zicht krijgen op hun problemen en helpen hen deze problemen actief aan te pakken door goede diagnostiek, behandeling en zorg.
Jongeren worden gestimuleerd om zelf te koken (of hier een bijdrage aan te leveren), gezond te eten en te bewegen. We zorgen met elkaar voor een gezellige sfeer.
We bevorderen de kwaliteit van leven door ontspanning, zingeving, afleiding en troost, bijvoorbeeld door ontmoetingen en activiteiten(begeleiding), zoals muziek, schilderen, sport en spel.
We stimuleren jongeren om contact te maken en te onderhouden met hun vrienden, familie en gemeenschap.
We streven naar een positieve waardering van de jongeren/verzorgers over de zorg die we bieden.
We werken met plezier en vakbekwaamheid aan de best mogelijke zorg.
We letten er op dat we voldoende middelen (spullen, geld) hebben en behouden om te doen wat nodig is.
We zijn positief over ons werk en verdienen een goede reputatie.