Het WKS model

  • jul 2021
  • 1242
De Catamaran

Wat is het WKS-model?

Het WKS-model is een behandelingsmethodiek voor behandelgroepen. WKS staat voor Willem Kleine Schaars, dit is de bedenker van het model. In het WKS-model staat eigen regie en autonomie van de jongere centraal. Het geeft handvatten voor groepsleiders om de autonomie van jongeren te stimuleren. De jongere mag zoveel mogelijk zelf bepalen en kiest eigen oplossingen bij ervaren problemen. Groepsleiding kijkt met de jongere wat hij/zij zelf aankan en zij helpt jongeren bij wat ze nog niet zelf kunnen.

Rolverdeling

De hulpverlening die je krijgt, is verdeeld in drie rollen.

Zaakwaarnemer
Dit is jouw directe contactpersoon.
Samen met je zaakwaarnemer zet jij een begeleidingstraject uit. Je spreekt gezamenlijk doelen af waar jij aan gaat werken en welke ondersteuning je daarbij nodig hebt.
Je zaakwaarnemer spreekt zijn of haar mening uit en kan jou opdrachten geven om over na te denken.

Procesbegeleider
Dat nadenken hoef je niet alleen te doen. Je mag zelf iemand kiezen die jouw procesbegeleider wordt. Hij/zij heeft oog voor jouw kant in de het behandelproces en kan jou helpen om dit te bespreken met jouw zaakwaarnemer.

Ondersteuners
Dit is de rest van het team. Zij ondersteunen jou in de dagelijkse dingen en bij de afspraken die je met je zaakwaarnemer hebt gemaakt. Je kan bij hen terecht voor allerlei hulpvragen, maar voor echte afspraken wordt je doorverwezen naar je zaakwaarnemer.

De regiebehandelaar is eindverantwoordelijk voor de inhoudelijke behandeling van jou. De regiebehandelaar toetst de voorstellen en oplossingen die de zaakwaarnemer samen met jou bedacht heeft. De regiebehandelaar is de zaakwaarnemer van het team en gaat dus volgens dezelfde methodiek te werk.

WKS op groepsniveau

Op de behandelgroep zijn meerdere jongeren opgenomen. Elke jongere heeft zijn/haar eigen kader met mogelijkheden. Op elke afdeling is een groepszaakwaarnemer en een groepsprocesbegeleider betrokken om de jongeren als groep te ondersteunen bij het maken en bijstellen van groepsafspraken en groepsregels. Ook hier worden jongeren gestimuleerd om eigen oplossingen te bedenken bij ervaren (groeps)problemen. In afstemming met de groepszaakwaarnemer worden groepsgesprekken gehouden.