Behandeltraject

  • mrt 2023
  • 1293
Kliniek Autisme

De aanmelding:
Het ingevuld aanmeldformulier wordt verzonden naar het zorgsupport team van de GGzE. Zodra je aangemeld bent bij het zorgsupport team en je aanmelding positief gescreend is door het entreeteam, wordt je aanmelding doorgestuurd naar de psychiater en de taakhouders van intake en opname binnen het begeleidend team van Kliniek Autisme. Hun beoordelen of de aanmelding passend zou kunnen zijn voor Kliniek Autisme. Indien passend stuurt de taakhouder een uitnodiging voor het intakegesprek naar de verwijzer die de uitnodiging naar jou en je naasten communiceert.

Intakegesprek:
Tijdens het intakegesprek wordt gekeken of opname passend is. De hulpvraag vanuit de cliënt wordt besproken en er wordt toelichting gegeven over de kliniek. Na het intakegesprek wordt er binnen een week met jou gecommuniceerd of je wel of niet op de wachtlijst geplaatst gaat worden.

Oriënterend gesprek:
Het kan zijn dat het nodig is om met het begeleidend team je opname alvast voor te bereiden, dit is niet altijd mogelijk (ivm snelle doorstroom) of nodig (omdat de in te zetten behandellijn al duidelijk is). Er wordt dan een gesprek gepland met cliënt en betrokkenen om in dit gesprek de behandellijn uit te kunnen zetten en indien nodig al aanmeldingen te doen (denk bijvoorbeeld aan aanmelding voor psychologische behandeling). Het is tevens mogelijk om passende eHealth modules op te starten voor opname (bijvoorbeeld signaleringsplan).

Opnamegesprek:
Er wordt een dag en een tijdstip afgesproken dat je opgenomen wordt. Soms is dit een paar weken van te voren al duidelijk, soms een paar dagen. Neem gerust iemand mee die je vertrouwt om je te steunen. Bij binnenkomst word je welkom geheten door een begeleider van de afdeling. Je wordt naar je kamer gebracht, zodat je je spullen kunt neerzetten. Daarna word je wegwijs gemaakt op de afdeling.
Op de dag van opname vindt er een opnamegesprek plaats met de psychiater en een begeleider van de afdeling. In dit gesprek wordt duidelijk wie je zaakwaarnemer wordt, met je zaakwaarnemer stel je je (sub)doelen vast.

Je behandeling:
Twee weken na opname volgt er een zorgplanbespreking. In de eerste zorgplanbespreking wordt er concreet gemaakt op welke manier (behandelvormen/methodieken) er aan de doelen wordt gewerkt. De ambulante regiebehandelaar is bij elke zorgplanbespreking aanwezig. Vanaf dit moment wordt structureel om de 6 weken een zorgplanbespreking gepland, waarin de gestelde doelen worden geëvalueerd en indien nodig worden bijgesteld. Er wordt een inschatting gemaakt van de behandelduur. Halverwege de geplande opnameduur wordt er een ontslagdatum vastgesteld.

Aan het einde van je behandeling is de transferfase. In deze fase ga steeds meer terug naar je eigen huis of woonvorm. In de zorgplanbespreking wordt afgesproken wanneer deze fase in gaat en wat er nodig is om goed terug te kunnen gaan werken naar je eigen woonvorm. De zaakwaarnemer maakt samen met de cliënt een plan over hoe de transferfase eruit ziet. Een samenwerking met verwijzer en ambulant hulpverlener is een vereiste.
Aan het einde van de behandeling worden er afspraken gemaakt over mogelijke nazorg.

Ontslaggesprek:
In de week van je ontslag vindt er een ontslaggesprek plaats met je regiebehandelaar van de Kliniek, verwijzer en ambulante hulpverlening.

Nazorg:
Mocht er besloten worden dat er nazorg vanuit Kliniek Autisme nodig is dan wordt er een traject gestart van maximaal drie maanden waarin nazorg wordt geboden door begeleiders en behandelaren van Kliniek Autisme. De vorm en de inhoud wordt met je zaakwaarnemer en regiebehandelaar afgestemd. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de s-telefoon (support-telefoon), waarbij buiten kantoortijden tot 22.00uur ondersteuning kan worden geboden middels het signaleringsplan. Dit geldt niet voor supraregionale partijen.