Onlinebehandeling

  • okt 2020
  • 514
FACT-team Gestel/Strijp

In een online behandeling werk je aan je klachten, waar en wanneer het jou uitkomt. Via je computer, tablet of mobiel log je in op de beveiligde online behandelomgeving. Daar vind je materiaal dat is afgestemd op jouw vragen. Tussendoor heb je gesprekken met je persoonlijke behandelaar. Technische kennis is niet nodig.

Ehealthplatform van Minddistrict - bekijk ons product

Langdurige klachten verminderen

Als je langere tijd kampt met psychisch ongemak kan een online behandeling helpen om je klachten te verminderen of te verhelpen. GGzE heeft onder meer online behandelingen voor:

  • Angst- en paniekklachten
  • Sociale angst (bijvoorbeeld angst om mensen te ontmoeten of te telefoneren)
  • Dwanghandelingen
  • Depressie
  • Emotieregulatie (bijvoorbeeld stemmingswisselingen of agressie)
  • Omgaan met lichamelijke klachten, rouw of verlies
  • ADHD
  • Autisme
  • Posttraumatische stress

De looptijd van een online behandeling varieert van enkele maanden tot 1,5 jaar, afhankelijk van de aard van je klachten.

Zie onderstaand onze actiekaart eHealth en beschikbare eHealthmodules:

Als je acuut hulp nodig hebt of geregeld in crisis raakt, is online behandelen minder geschikt. Dan ben je beter af met een groeps- of 1-op-1 behandeling.

Meer lezen: https://www.ggze.nl/ons-zorgaanbod/behandeling/online-behandeling

Contactpersoon: eigen casemanager

***

Hoe kan ik (ook alweer) inloggen in Minddistrict?

Om Minddistrict te kunnen gebruiken heb je een account nodig. Zonder account kun je niet inloggen. Je krijgt een account via je casemanager, als je cliënt bent. Het account wordt aangemaakt op het e-mailadres dat jij opgegeven hebt. Als je account klaar is, ontvang je een e-mail die je welkom heet.

In deze welkomstmail staat een knop: als je daarop klikt kun je een wachtwoord aanmaken. Nadat je een wachtwoord aangemaakt hebt, ben je automatisch ingelogd in Minddistrict.

Voorbeeld welkomstemailVoorbeeld welkomstmail

Dat is dan de eerste keer. Maar hoe zit het daarna?

Daarna ga je naar het webadres dat hoort bij het Minddistrictplatform van jouw zorgorganisatie. Dit adres staat ook in de welkomst e-mail.

Ik geef altijd de tip om een bladwijzer te maken voor het webadres. Dan kun je de volgende keer gewoon de bladwijzer in de bladwijzerbalk aanklikken, en hoef je niet op zoek naar de juiste pagina.

In elke e-mail die je van Minddistrict ontvangt, bijvoorbeeld de e-mail die het platform je stuurt als je een nieuw bericht hebt ontvangen, staat een link naar het platform. Als je het adres kwijt bent, kun je in je e-mailbox zoeken naar een willekeurige e-mail van Minddistrict. Zo kun je toch inloggen. En anders kun je het adres natuurlijk altijd vragen aan je casemanager, als je cliënt bent.

Hoe zit het eigenlijk met de app?

Wanneer je eenmaal een account hebt, en je kunt inloggen met je e-mailadres en wachtwoord, dan is het eigenlijk een heel kleine stap om ook in te loggen in de app.

Het stappenplan daarvoor is als volgt:

  1. Je downloadt de Minddistrict app op je telefoon of tablet uit de appstore of Play Store.
  2. Je logt in met je e-mailadres en wachtwoord. Voilà, je bent er.
  3. De volgende keer dat je het icoon aanklikt op je tablet of telefoon, ben je automatisch ingelogd.

De app biedt de volgende mogelijkheden:

  • Volgen van een persoonlijke route; dit zijn de mobiele modules, die zijn geschikt voor de app (N.B. reguliere, niet mobiele modules zullen in de app niet terug te vinden zijn. Deze zijn alleen via de web-versie zichtbaar en te benaderen).
  • Een actieplan opstellen.
  • Berichten sturen.
  • Een dagboek bijhouden; alle dagboeken in de Minddistrict catalogus zijn na toewijzen door casemanager in de app zichtbaar.
  • Volgen van een training uit de zelfhulpcatalogus.
  • Beeldbellen (N.B. via de app kan je zelf geen beeldbelgesprek opstarten, maar wel gebeld worden).

Let er wel op dat de app niet precies hetzelfde is als het platform via de website. Je kunt bijvoorbeeld niet alle modules in de app volgen. Maar ik zou de app zeker proberen: hij kan al veel, en gaat steeds meer kunnen. En het is natuurlijk ook gewoon makkelijk.

Veel gestelde inlogvragen:

  • Ik heb geen account
    Stel, je hebt geen account, maar je wilt wel Minddistrict gebruiken. Je kunt dan een account aanvragen. Als je cliënt bent, vraag je om een account bij je casemanager.

  • Ik weet mijn wachtwoord niet meer
    Dit gebeurt ons allemaal. Als je je wachtwoord niet meer weet, kun je op ‘wachtwoord vergeten’ klikken in het invulscherm. Je vult dan je e-mailadres in, waarna je een e-mail ontvangt met een link. Als je op die link klikt kun je een nieuw wachtwoord aanmaken. Je kunt trouwens zo vaak als je wilt een nieuw wachtwoord aanvragen.

  • Mijn wachtwoord werkt niet
    Er kunnen diverse dingen aan de hand zijn. Misschien heb je een typefout gemaakt. Misschien staat de caps lock op je toetsenbord aan. Controleer in dit geval wat je hebt ingetypt en probeer het opnieuw. Misschien dat het probleem dan opgelost is." “Het kan ook zo zijn dat je het wachtwoord niet correct hebt onthouden. Wat het probleem ook is, je kunt altijd een nieuw wachtwoord aanvragen.

  • Ik had ooit een account, maar als ik nu probeer in te loggen gaat het niet
    Het kan zijn dat je account is gedeactiveerd. Soms deactiveren zorgorganisaties accounts die heel lang niet gebruikt zijn. Misschien is dat ook met jouw account gebeurd. Vraag het na bij je casemanager, zij kunnen je account weer laten activeren.